Empatia

L'empatia és la capacitat d'entendre la postura dels altres i viure com a propis els seus sentiments. Sembla ser un mecanisme adaptatiu (donat que afavoreix l'altruisme i la comunicació). Si bé és una qualitat innata pot entrenar-se i augmentar mitjançant l'educació en valors, la meditació o entre altres. Les persones empàtiques són capaces d'escoltar els altres, i de comprendre els seus motius i preocupacions; tendeixen a ser més obertes i intel·lectualment estimulants i, en conseqüència, resulten més populars i reben més reconeixement social. Una persona empàtica sap reconèixer les necessitats comunicatives i emocionals dels altres i sovint s'anticipa a les seves demandes. Però un excés d'empatia, o el no distanciament del patiments dels altres, pot provocar una depressió, freqüent en professions assistencials (com els assistents o les infermeres) i en la docència.

 

CASOS DE CERO EMPATIA: el bullying

Bloqueig social

Agrupa les accions d'assetjament escolar que busquen bloquejar socialment a la víctima. Totes elles busquen l'aïllament social i la seva marginació imposada per aquestes conductes de bloqueig.

Són exemples les prohibicions de jugar en un grup, de parlar o comunicar amb altres, o que ningú parli o es relacioni amb ell, ja que són indicadors que apunten un intent per part d'altres de trencar la xarxa social de suports del nen.

S'inclou dins d'aquest grup d'accions el ficar-se amb la víctima per fer-li plorar. Aquesta conducta busca presentar al nen socialment, entre el grup d'iguals, com algú fluix, indigne, feble, indefens, estúpid, ploramiques, etc.

Hostigament

Agrupa aquelles conductes d'assetjament escolar que consisteixen en accions de fustigació i assetjament psicològic que manifesten menyspreu, falta de respecte i desconsideració per la dignitat de l'infant.

Manipulació social

Agrupa aquelles conductes d'assetjament escolar que pretenen distorsionar la imatge social del nen i "enverinar" a altres contra ell. Amb elles es tracta de presentar una imatge negativa, distorsionada i carregada negativament de la víctima. Es carreguen les tintes contra tot el que fa o diu la víctima, o contra tot el que no ha dit ni ha fet. No importa el que faci, tot és utilitzat i serveix per induir el rebuig d'altres.

Exclusió social

Agrupa les conductes d'assetjament escolar que busquen excloure de la participació al nen assetjat. El "tu no", és el centre d'aquestes conductes amb les que el grup que assetja segrega socialment al n



Intimidación

Agrupa aquelles conductes d'assetjament escolar que persegueixen acovardir, acoquinar, apocar o consumir emocionalment al nen mitjançant una acció intimidatòria. Amb elles les que assetgen busquen induir la por al nen.

 



CASOS 100% EMPATIA

Organització sense ànim de lucre

Una organització sense ànim de lucre (OSAL) o organització no lucrativa (ONL) és una organització que té com a objectiu primari donar suport a un aspecte d'interès públic o privat sense propòsits comercials. N'hi ha que actuen en camps tan diversos com l'art, la caritat, l'educació la llengua, la política o la recerca científica . La majoria d'organitzacions no governamentals són també sense ànim de lucre.

Diferents manifestacions

En totes les manifestacions acudeix gent que vol aconseguir un dret que a ell/ella no li es necessari, però participa per tal d’empatitzar amb la gent que si ho necessita. Per exemple, manifestacions organitzades per gent amb atur, i participa gent que hi treballa i només hi acudeix per tal d’ajudar a les persones que ho necessiten.