Per Susana Alonso, 3r E.S.O. B

Comunicació Empresarial

 

La comunicació empresarial ha viscut canvis rellevants els darrers anys: més que mai, les empreses necessiten professionals capaços d'arribar permanentment a diferents públics (interns i externs). Per a això, han de servir-se de totes les possibilitats, tant en línia com fora de línia. En definitiva, permet millorar la percepció institucional i assolir millors resultats en donar a conèixer serveis o productes, construir una bona imatge i mantenir una excel·lent reputació.

 

La comunicació és un procés que influeix en qualsevol relació de la nostra vida, però en el cas de l'empresa, encara més:

Aconseguir transmetre informació adequada als membres d'una organització perquè les persones estiguin més motivades és un valor fonamental que constitueix la comunicació interna de les empreses i està condicionada per les habilitats dels directius.

Això conflueix en que els clients de l'anomenada empresa els considerin generadors de qualitat, dons una gran part de la percepció que el mercat té sobre la nostra empresa es genera per mitjà de la comunicació externa o corporativa, és a dir, com transmetem des de la nostra organització què som i què volem.

 

Si els directius d'una empresa transmeten adequadament la informació que volen donar, il·lusionen i projecten la importància de la feina de tots, aconseguiran implicar millor als treballadors de la cadena de treball, per a que tots assumeixin els mateixos objectius i treballin en la mateixa direcció per a millorar la producció i la satisfacció general (que estan associades recíprocament). És per això que les habilitats de lideratge i com es faci aquesta comunicació influirà en l'èxit del funcionament global.

 

 

Hi han diversos tipus de comunicació empresarial: Descendent, té com a objectiu transmetre els objectius de l'empresa als membres de l'organització. No són ordres, i s'espera una resposta. La direcció informa als treballadors de dalt a baix, i es pot efectuar mitjançant comunicació interna (e-mail, intranet...), publicitat interna (cartells a l'oficina o tauler d'anuncis) i reunions generals informals.

 

La comunicació empresarial ascendent vol implicar el personal en els processos d'innovació, però per a això ha d'efectuar-se un lideratge positiu i obert on els treballadors proposen noves iniciatives innovadores a l'equip directiu, crítiques constructives... i aquests responen organitzant enquestes, bústies de suggeriments, concursos per potenciar noves idees.

 

L'horitzontal s'encarrega de la gestió del coneixement, és a dir, compartir el coneixement de cadascú, mitjançant reunions tècniques i equips de projectes, presentacions globals i generals per presentar projectes, productes...

 

L'integral posa al servei de tots els membres informació necessària per gestionar la qualitat total, dons tothom hi participa utilitzant tots els mètodes anteriors.

 

Des del meu punt de vista, la comunicació ha de ser multi-direccional per a ser efectiva. Citant a l'escriptor David Camargo al ser llibre sobre la comunicació, “Un factor muy importante para que esta sea eficiente es saber cualés el propósito de la empresa”: La exactitud del propòsit és fonamental, dons un cop ens establim els nostres objectius, els ordenem, som capaços d'identificar allò en el qual ens hem de centrar, les seves conseqüències; i d'aquesta manera, ordenada i objectiva, transmetre-ho als nivells executors.

Ha d'haver-hi una participació activa per part dels directius per a brindar solucions, avaluació permanent sobre l'assertivitat entre dirigents i subalterns...

Si un sap compartir les informacions crítiques amb els seus associats, principalment sobre crèdits i riscos, evitarà situacions indesitjables. Al igual que estant informat sobre temes relacionats amb el treball per a poder-los exposar àmpliament sense exposar-nos a perdre grans oportunitats.

 

 

 

A l'actualitat sóm una de les societats, tot i que no ho sembli, que menys ens comuniquem i menys confiança i bon àmbit laboral tenim amb els nostres col·laboradors. Pot dur-nos a pensar perquè podem tindre un àmbit laboral dolent amb l'equip de treball, amb la família o la parella. Bàsicament, això passa quan no tenim eines bàsiques i habilitats, de vegades per a fer-nos entendre i ser empàtic amb els altres.

 

 

Una persona comunicadora és capaç de coordinar a una empresa les diferents labors tenint un punt de vista exterior i global, com mostra aquest vídeo creat per la UPC de Lima:

 

Podem aprendre molt sobre la importància de la bona comunicació en qualsevol situació de treball col·lectiu (tant al ser directius amb persones al nostre càrrec al que exposar labors, o subalterns que volen presentar la seva opinió als caps) la importància d'aquesta habilitat i la millor manera d'encoratjar als nostres empleats; mitjançant medis amb els quals estem familiaritzats.

 

 

 

Al cinema, també, es donen situacions comunicatives de molta importància a escenes de gran càrrega dramàtica.

 

A la películ·la de “300” trobem casos curiosos que parlen sobre les habilitats i la importància dels bons comunicadors, de animar aquells que treballen per a nosaltres a motivar-se pel treball.

 

Hi han diferents de les bases d'una situació comunicativa positiva, en tots els àmbits; entre elles entren la importància de la comunicació verbal i no verbal, l'assertivitat com a comunicadors i receptors, l'empatia, la negociació per a satisfer a tots els sectors, i una de les principals de la qual depenen les anteriors (clicant sobre elles us adreçarem als altres apartats d'aquest mateix bloc): el saber escoltar.

A aquest curtmetratge de Constantin Pilavión entenem la importància de escoltar per a interpretar correctament allò que els altres ens volen fer entendre, partint dels antecedents i la informació sobre la empresa de la qual ja hem de disposar.